47
będzie gotowy ogłosić przynajmniej 60 postępowań przetargowych o potencjalnej wartości ponad
17 mld zł. Wśród inwestycji są: m.in. modernizacja kolejnego odcinka Rail Baltica (Białystok – Ełk),
przebudowa trasy Giżycko – Kętrzyn – Korsze, Kościerzyna – Somonino – Kartuzy oraz kolejowej
obwodnicy Poznania. To również modernizacja linii kolejowych na Śląsku, np. Będzin – Katowice
Szopienice Płd.- Katowice Piotrowice i Tychy – Most Wisła oraz prace na stacjach m.in. Zawiercie,
Ełk, Maksymilianowo, Mielec i Słupsk.Celem inwestycji są atrakcyjniejsze połączenia regionalne,
międzywojewódzkie i międzynarodowe oraz lepszy dostęp do kolei. Zgodnie z założeniami zwiększą
się również możliwości w przewozach towarowych oraz poziom bezpieczeństwa w transporcie
kolejowym. Projekty mają być realizowane w ramach KPK oraz nowej perspektywy budżetowej
2021-2027. Ponadto, w ramach utrzymania infrastruktury kolejowej PKP PLK planuje również
ogłosić 330 postępowań na prace remontowe i utrzymaniowe o szacowanej wartości ponad
650 mln zł. Roboty mają objąć całą sieć kolejową w kraju.
Spółka identyfikuje również rynek kolejowy w Polsce, który nie jest pod zarządem PKP PLK. Według
danych UTK za 2019 rok poza zarządem PKP PLK znajduje się ok. 820 km linii kolejowych (nie
uwzględniając linii wewnątrzzakładowych), a potencjalne projekty do pozyskania dotyczą budowy,
utrzymania i rewitalizacji torowisk i bocznic oraz infrastruktury okołotorowej. Przykładami
inwestycji realizowanych w tym obszarze są również modernizacje infrastruktury kolejowej wokół
elektrowni, kopalń, mające na celu usprawnienie transportu surowców i paliw (m.in. kontrakty
realizowane przez Emitenta dla spółek energetycznych).
5.1.2. RYNEK TRAMWAJOWY
Obecnie w Polsce funkcjonuje 15 sieci tramwajowych: w aglomeracji śląskiej, Warszawie, Łodzi,
Wrocławiu, Krakowie, Poznaniu, Szczecinie, Gdańsku, Bydgoszczy, Toruniu, Elblągu, Gorzowie
Wielkopolskim, Częstochowie, Olsztynie oraz Grudziądzu. Obsługiwane są one przez
17 przedsiębiorstw. Rozważana jest także budowa sieci tramwajowej w Płocku. Sieci tramwajowe są
zarządzane przez lokalne samorządy i to one ustalają plany inwestycji, jak również biorą na siebie
ciężar ich finansowania. Zdaniem Spółki, w obliczu zwiększonego zapotrzebowania na inwestycje
infrastrukturalne oraz trudnej sytuacji budżetowej lokalnych jednostek samorządowych, formuła
partnerstwa publiczno-prywatnego ma szansę wyraźnie zaistnieć w sektorze tramwajowym. Pewne
kroki w tym kierunku czynione są w Krakowie. Stopień rozwoju tej formy współpracy z sektorem
publicznym w Polsce będzie w znacznym stopniu zależał od dalszego rozwoju prawodawstwa w tym
zakresie oraz edukacji podmiotów sektora publicznego w możliwościach wykorzystania partnerstwa
publiczno-prywatnego.
W całej Polsce do 2023 roku ma przybyć ok. 90 km nowych torowisk tramwajowych, z czego ok. 25%
w Warszawie, w związku z czym łączna długość tramwajowych torowisk do końca rozliczenia
perspektywy budżetowej ma wynieść niemal 1 000 km. Należy dodać, że dotychczas żadne istotne
inwestycje tramwajowe nie zostały zrealizowane, a pierwsze znaczące projekty inwestycyjne
pojawiły się dopiero w 2019 i 2020 roku.
W zakresie rynku tramwajowego w Polsce Spółka koncentruje się na utrzymywaniu odpowiednich
referencji oraz selektywnym dobieraniu potencjalnych projektów, dzięki którym możliwe będzie
osiągnięcie satysfakcjonującej rentowności lub optymalne wykorzystanie przewag konkurencyjnych